احتمالاً PS5 و Xbox Series X نیازی به کنسول‌های میان نسلی نخواهند داشت

آلبرت پنلو، مدیر اجرایی سابق ایکس‌باکس عقیده دارد که احتمالاً کنسول‌های نسل نهم، نیازی به مدل‌های میان نسلی یا ارتقاء یافته نخواهند داشت.

نسل فعلی کنسول‌های بازی، با عرضه مدل‌های پلی ‌استیشن 4 پرو و ایکس ‌باکس وان ایکس نسبت به سال‌های قبل کمی متفاوت ظاهر شد. این کنسول‌های میان نسلی، به‌نوعی یک نسخه به‌روزرسانی شده و ارتقاء یافته‌ از سخت افزارهای اورجینال نسل هشتم بودند که با افزایش توان سخت‌افزاری، از رزولوشن 4K و تکنولوژی بهبود یافته‌ی HDR پشتیبانی می‌کردند. طبیعتاً شماری از علاقه‌مندان این سؤال را مطرح می‌کردند که آیا در نسل جدید نیز شاهد چنین رویکرد مشابهی خواهیم بود، یا اینکه استراتژی سونی و مایکروسافت برای پلی ‌استیشن 5 و ایکس‌ باکس سری ایکس تغییر خواهد کرد. مشخصاً نمی‌توان از حالا در این خصوص اظهارنظر کرد اما به‌نظر می‌رسد که یکی از مدیران اجرایی سابق ایکس‌باکس، این اتفاق را دور از انتظار تلقی می‌کند.

آلبرت پنلو (Albert Penello) مدیر سابق بازاریابی ایکس‌باکس در مایکروسافت مقاله جدید را در فروم گیمینگ محبوب و مشهور ResetERA منتشر کرده که در آن به موضوع احتمال عرضه کنسول‌های نوسازی شده و میان نسلی در نسل جدید می‌پردازد. وی با رد این احتمال اظهار داشته که مدل‌های پرو یا X تنها به‌دلیل رایج شدن نمایشگرهایی با رزولوشن 4K و فناوری HDR و لزوم رفع این خلأ در کنسول‌های اورجینال PS4 و ایکس‌باکس وان و پشتیبانی از آن به بازار عرضه شدند. باوجود اینکه فناوری 8K نیز به آرامی در حال جا افتادن در سیستم‌های رده بالاست، پنلو فکر نمی‌کند که حداقل طی سه سال آینده شاهده استفاده از آن در میان کاربران عمومی باشیم.

براساس اظهارات پنلو، با نگاه به سخت‌افزار رده بالایی که از همین الان در سیستم پلی‌استیشن 5 و ایکس‌باکس Series X قرار گرفته، باید انتظار داشت در صورتی که مدل‌های میان نسلی تفاوت قابل ملاحظه‌ای با نسخه اورجینال خود داشته باشند، با قیمت‌های بالایی مواجه شویم. آلبرت پنلو در ادامه اضافه می‌کند:

«به‌سادگی باید گفت که ضرورت چندانی برای عرضه این مدل‌ها وجود ندارد. در نسل قبل شرایط متفاوت بود. فناوری 4K در حال فراگیر شدن بود و تلویزیون‌ها و کامپیوترهای عموم کاربران از آن پشتیبانی می‌کرد؛ درحالی که مدل‌های بیسیک کنسول‌های PS4 و ایکس‌باکس وان تنها از رزولوشن 1080p یاحتی پایینتر پشتیبانی می‌کردند. وقتی نمایشگرهای شما تنها برای ۴ برابر کردن پیکسل‌های تصویر خروجی به ۴ برابر توان سخت‌افزاری بالاتر نیاز دارد، طبیعتاً لزوم تازه‌سازی سیستم‌ها به وضوح احساس می‌شود.»

«از طرفی احتمال اینکه تلویزیون‌های 8k به نحوی که مدل‌های 4k فراگیر شدند به خانه‌های عموم کاربران راه پیدا کنند، به مراتب کمتر است. به شخصه فکر می‌کنم در آینده بیشتر در حوزه بهبود نرخ فریم تصاویر یا ارتقاء فناوری‌های مربوط‌به NITS (ارتقاء جلوه‌های HDR) شاهد پیشرفت تلویزیون‌های خانگی خواهیم بود. پردازنده‌های CPU و GPU کنسول‌های جدید نیز به‌سادگی از پس نرخ فریم‌های بالاتر و رنگ‌های جذاب‌تر برمی‌آیند؛ لذا چه از نظر اقتصادی و چه از منظر فناوری، ضرورت چندانی برای ارتقاء میان نسلی دیده نمی‌شود.»

«فکر نمی‌کنم حتی تا سه سال آینده نیز پلتفرمی با قابلیت ارائه توان گرافیکی ۲۰ تا ۲۴ ترافلاپس، آن هم در فرم کنسول، برای عموم کاربران قابلیت خرید داشته باشد. تغییر سبک معماری پردازنده‌ها از مدل‌های ۷ نانومتری به ۵ یا حتی ۳ نانومتری نیز علاوه‌بر هزینه بالایی که به‌دنبال خواهند داشت، از نظر ریاضی نیز تنها ۳۰ درصد کاهش سایز را در پی داشته و این در شرایطی است که شما عملاً ترافلاپس را دوبرابر کردید، بنابراین چیپ به کار رفته نیز باید ارتقاء پیدا کند.»

«ضمن اینکه شما نمی‌توانید بدون ارتقاء CPU یا حافظه سیستم، توان پردازنده گرافیکی خود را دوبرابر کنید چراکه در این صورت با مشکلات گلوگاه مواجه خواهید شد که این موضوع نیز هزینه‌ها را بالاتر می‌برد. البته ممکن است عوامل دیگری در این زمینه تأثیرگذار باشند که درحال حاضر خارج از دید ما قرار دارند اما چالش‌هایی که هم‌اکنون با آن مواجه هستیم، مواردی بودند که به آن اشاره کردم. بنابراین وقتی با دیدگاه فعلی به این موضوع نگاه می‌کنیم، احتمال اینکه در نسل جدید نیز شاهد عرضه کنسول‌های میان نسلی باشیم، بسیار ضعیف به‌نظر می‌رسد.»

البته باید به این نکته توجه داشته باشید که پنلو درحال حاضر ارتباطی با تیم توسعه‌دهندگان ایکس‌باکس ندارد؛ لذا نمی‌توان این اظهارات را به‌عنوان دیدگاه یکی از عوامل آگاه و داخلی مایکروسافت در نظر گرفت اما در هر حال باید به‌عنوان یک پیش‌بینی کارشناسی شده به آن توجه کرد. از طرفی سونی یا مایکروسافت هیچوقت جزئیات آمار فروش یا میزان موفقیت مدل‌های ارتقاء یافته PS4 Pro یا Xbox One X را به‌صورت جداگانه منتشر نکرده و تنها به عملکرد کلی پلتفرم خود اشاره داشته‌اند؛ بنابراین نمی‌توان درمورد میزان موفقیت آن اظهارنظر کرد. درهرصورت ابتدا باید منتظر عرضه مدل‌های اصلی PS5 و ایکس‌باکس سری ایکس در تعطیلات آخر سال ۲۰۲۰ باشیم.

admin
ارسال دیدگاه